Czarownica (2014), reż. Robert Stromberg

czyli przypowieść dla każdej rozwódki



To manifest feministyczny! -  mówią jedni – opowiada  o zemście zdradzonej kobiety,  o gwałcie na randce, o męskiej  walce o władzę za wszelką cenę  i o  prawdziwej miłości.

To tylko bajka -  mówią drudzy –  naprawdę  musimy ją rozbierać na czynniki pierwsze i psuć sobie przyjemność?

Nigdy nie chciałam być królewną. Naprawdę nie wiem jak się uchowałam. Do przedszkola chodziłam tylko kilka miesięcy, na podwórku bawiłam  się z chłopakami w piratów,  podchody i rzucanie  nożem do celu.  I brałam udział w spuszczaniu małego  Janka w wiadrze  do studni.  Janek był młodszym bratem  mojej koleżanki, wszędobylskim, wrednym  i  to był jego pomysł. Janek żyje do dziś i ma się dobrze, choć po tym jak znalezione w lesie niewypały  wrzucił do ogniska,  można  to uznać za cud.  Lalki miałam na półce "za szkłem" i nie umiałam się nimi bawić. W ogóle  nie kojarzę  księżniczek  z dzieciństwa. 

W  1634 roku  „Śpiąca Królewna” Karola Perraulta nie miała nawet imienia. Była piękna i nieabsorbująca.  Była narzędziem zemsty, nagrodą  i ofiarą, ani przez chwilę nie była człowiekiem. Dwa wieki później bracia Grimm nazwali ją Różyczką,  ale uczłowieczyć jej nie zdołali. Klątwa złej wróżki się wypełniła a po stu latach zjawił się książę i kwiatuszek zerwał.
Disneyowska   animowana  wersja bajki z 1959 roku zrobiona z wielkim rozmachem (jak na tamte lata),  odpuszcza nam  sto lat oczekiwania  i ze śpiącej królewny  Aurory również  robi  urodziwe, ale bezwolne i nierozgarnięte cielę, zaś z czarownicy Maleficent brzydkie, małostkowe wcielenie zła

Tegoroczna „Czarownica”  ze  zjawiskową rolą  Angeliny Joli (ona nie musi się podobać,  ale nie można jej nie doceniać)  otwiera  pole do wielu interpretacji i to jest piękne. Twórcy zmieniają perspektywę i pokazują nam historię z punktu widzenia dotychczasowego czarnego charakteru. Możemy polubić  wróżkę, która  zdradzona  i okaleczona przez ukochanego  mężczyznę, wprawdzie zamienia się w żądną zemsty wiedźmę, ale ostatecznie wygrywa, kiedy przestaje nienawidzić. Mam nadzieje, że to z nią, a nie nudną Aurorą będą się utożsamiać małe dziewczynki. 
Myślę, że w "Czarownicy" jest więcej wątków, o których można dyskutować. Jest motyw postrzegania piękna i jego względności  (jak na bajkę rewolucyjny), motyw niszczenia ze strachu przed nieznanym, motyw arogancji władzy, motyw  prawdziwej miłości opartej na budowanej latami  więzi. 

Bajki uwielbiam. Z bajek się nie wyrasta. To bajki wyrastają z człowieka. Na roli bajek w rozwoju osobowości i światopoglądu parę osób sobie pewnie tytuły naukowe porobiło. Można lekceważyć wpływ motywów i schematów bajkowych na nasze życie i wyśmiewać go, ale on przez to nie zniknie. Będzie działał podstępnie.

Z drugiej strony, bajki nie powstają w próżni laboratoryjnej tylko są utkane z wyobrażeń powstałych poprzez obserwację rzeczywistości. Dlatego każdy ma  też swój  wpływ na bajkę i jej  interpretację. 

To tylko bajki. To aż bajki.  


Są jak krople w oceanie wszystkich wpływów. 

6 komentarzy:

  1. Zachęcona - obejrzałam. I nie żałuję.
    Wątek postrzegania piękna mi umknął - którędy?

    Cieszę się, że będziesz polecać i odradzać w jednym miejscu. Pewnie nie raz tu zajrzę w poszukiwaniu inspiracji, co sobie zarzucić w tle przy dzierganiu kolejnego sweterka ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miłość jest zawsze piękna, kiedy jesteś z prawdziwą osobą, tobą i prawdziwym kochankiem. Jestem Mayruris Camplelo Mój chłopak zerwał ze mną i byłem samotny, więc został skierowany do bardzo miły i wielki czar caster dr ADELEKE, który pomógł mi przywrócić mój kochanek do mnie i poprosił mnie o 340 euro za przedmioty potrzebne do zaklęcia i dziś jestem z nim teraz i jesteśmy szczęśliwi razem. Jestem bardzo wdzięczny za to, co zrobiłeś dla mnie Dr ADELEKE możesz wysłać mu e-mail aoba5019@gmail.com lub Whatsapp mnie przez +27740386124 

      Usuń
  2. Wątek postrzegania piękna na samym początku, kiedy młoda jeszcze Maleficent mówi do jakiegoś stwora, którego się człowiek przestraszył "Nie przejmuj się, masz klasyczna urodę".
    A za pierwszy komentarz na blogu masz u mnie "bon na życzenie" do wykorzystania:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ach takk, faktycznie było coś takiego. Po prostu łyknęłam to bez zastanowienia.
    Za to nad życzeniem do bona to się zastanowię :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Oto moje świadectwo z Heart Warming zadłużony klient (Anita ze Stanów Zjednoczonych) Sir musiałem odpisać do ciebie, choć jestem w pracy teraz poinformować, że zaklęcie z powodzeniem pracował, a on wrócił do mnie tak jak pan powiedział, że sir. Piękna czerwona róża została właśnie przywieziona do mojego miejsca pracy od człowieka, z którą się z tobą skontaktowałem 20 marca. Sir jestem tak szczęśliwy, aby powiedzieć to całemu światu teraz, że wrócił do mnie przez potężne zaklęcia wczoraj około 6:00pm. Wszystko wyszło tak, jak pan to powiedział. Nie ma już wątpliwości. Trudno mi w to uwierzyć. To naprawdę zaskakujące! Dziękuję bardzo dr ADELEKE za tkanie magiczne moce na mnie, i zjednoczenie mnie i mojego ex wraz z najwyższej mocy. kontakt w celu uzyskania pomocy za pośrednictwem WhatsApp +27740386124 lub e-mail: aoba5019@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Miłość jest zawsze piękna, kiedy jesteś z prawdziwą osobą, tobą i prawdziwym kochankiem. Jestem Mayruris Camplelo Mój chłopak zerwał ze mną i byłem samotny, więc został skierowany do bardzo miły i wielki czar caster dr ADELEKE, który pomógł mi przywrócić mój kochanek do mnie i poprosił mnie o 340 euro za przedmioty potrzebne do zaklęcia i dziś jestem z nim teraz i jesteśmy szczęśliwi razem. Jestem bardzo wdzięczny za to, co zrobiłeś dla mnie Dr ADELEKE możesz wysłać mu e-mail aoba5019@gmail.com lub Whatsapp mnie przez +27740386124 

    OdpowiedzUsuń